Kaapstad-Swakopmund - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Roel en Ingrid Veer - WaarBenJij.nu Kaapstad-Swakopmund - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Roel en Ingrid Veer - WaarBenJij.nu

Kaapstad-Swakopmund

Door: Roel en Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Roel en Ingrid

03 November 2014 | Nederland, Amsterdam

Hier zijn we weer! Hadden het gisteren al willen proberen, maar helaas, zondag is hier alles gesloten. Hoe dan ook, we waren gebleven bij vorige week dinsdag in Kaapstad. Daar hadden we een rondje gelopen en 's middags zijn we in onze truck gestapt voor een paar uurtjes rijden naar Lambertsbaai. Hier is een kolonie Jan van Genten en wat robben, prachtig in de namiddag-zon. Klik klik klik. De volgende dag zijn we verder getrokken naar Oranjerivier. Het asfalt hebben we achter ons gelaten, grondpad, de 1e wordt gelijk misselijk en gaat voorin zitten. De grensovergang verliep vlotjes en nog even rijden en dan komen we onze prachtige luxe-lodges. Aan de rivier, echt geweldig. Rondje gelopen, wasje aan de lijn, biertje gedronken, het is hier fantastisch! Roel is al om half 6 buiten, vogeltjes spotten. Zelf kom ik wat later uit de lodge. Na het lekkere ontbijt vertrekken we via de druiven-ranken en stoppen nog even bij de hutjes van de seizoensarbeiders. Armoe troef, maar voorheen was er niets.Vanaf hier meldt het eerste wild zich, gemsbokken en springbokken. Ook de struisvogels laten zich zien. De Fish River Canyon dient zich aan. Onze chauffeur brengt ons tot het eindpunt en vandaar lopen we terug naar het begin/hoofdpunt. Prachtig! Er staat ook wat water beneden, dus je raadt al wat hier de toeristen doen: klik klik klik. Vanaf hier is het nog een klein stukje rijden naar onze logeerplaats. We weten niet wat we zien, echt een schitterend complex met leuke lodges. De omgeving is ronduit prachtig en we lopen 's middags dan ook nog even een rondje door een steenachtig landschap. Aan het eind van de middag klimmen we omhoog voor de zonsondergang over dit mooie landschap. De zonsondergang is niet bijzonder, maar de omgeving wel. Afgelopen vrijdag hadden we een reisdag. Klinkt vervelend maar dat was het helemaal niet. We gaan over de vlakte en elke keer is het uitzicht anders. Eind van de middag zijn we in Hammerstein. Daar zijn nog wat grote katten en daar kun je bij onder begeleiding. Alleen het luipaard blijft alleen, geen toerist toegestaan. Wel bij de cheetah's. Staan vlakbij je, mooi om die beesten eens zo dichtbij te zien. Ook rooikatten (caracal) met een jonkie, zo schattig, maar natuurlijk niet toegestaan om ze even te aaien. Op tijd gegeten want net toen we weggingen, begon het personeel te zingen en muziek te maken. Zaterdag de duinen in. Ze zien er toch heel anders uit in Julianadorp! We gaan met donker weg om de eerste zonnestralen te zien verschijnen en na wat fotootjes onderweg rijden we eerst tot het eindpunt (64 km verder) Daar stappen we over in 4 wd. en dan zijn we bij de Deadvlei. Een grote witte zoutpan met dooie (lijkt het tenminste) en groene bomen en rode duinen er omheen. Je weet niet wat je ziet, echt geweldig! We lopen ook nog een stukje omhoog, zwaar lopen natuurlijk. Vervolgens gaan we naar de Sossusvlei, hier loopt trouwens ook een jakhals. Daarna is de meest gefotograveerde duin aan de beurt, duin 45. Hier gaan we omhoog en bemerken we een pittig windje! Bovenop word je gezandstraald. Tijd voor lunch, wat smaakt dat na zo'n ochtend. Er gaan nog 9 mensen in een vliegtuigje boven de duinen vliegen en Ingrid is er 1 van. Vluchtje van 40 minuten, schitterend gezicht. Eenmaal allemaal weer veilig aan de grond rijden we door naar Sesriem Canyon, is niet zo diep als de eerdere canyon dus we mogen naar beneden. Vervolgens nog 5 kwartier rijden naar Solitaire, waar we slapen. Even het zand uit wegspoelen onder de douche en even een biertje drinken. Gisteren stonden we om 08.15 uur klaar om te vertrekken maar dat werd wat later, de truck had problemen. Onze chauffeur had het probleem in een goed half uurtje opgelost en we gingen op pad. Slechts een kort reisdagje. Wel wat fotostops: steenbokskeerkring en een soort maanlandschap. De duinen maken plaatst voor een grote witte zandvlakte en uiteindelijk komt de zee weer in zicht. Bij Walvisbaai zit een grote groep flamingo's dus daar nog even een fotostop. Dertig km. ligt Swakopmund en daar zijn we gisteren dus aangekomen. Hier hebben we 1,5 dag vrij. Gistermiddag rustig rondje down-town gedaan en bij de Himba-vrouwen wat sieraden gekocht. Je wil tenslotte toch een foto maken van die vrouwen. Vanmorgen zijn we met een bootje de zee opgegaan, flamingo's, pelikanen (die zelfs op het dek gingen staan/zitten), heel veel zeehonden en dolfijnen gezien. Heerlijk relaxed tochtje. Vanmiddag gaan we een township in (onder begeleiding natuurlijk). We vermaken ons dus prima en dan moet het grote wild nog volgen. We hopen dat we dat in een volgend verslag kunnen melden, maar de internetcafe's liggen niet meer voor het oprapen in deze wifi-tijd. We zien wel. Tot een volgend verslag!

• 03 November 2014 - 14:58

John:

Prachtig, fantastisch, volgens mij is het er wel leuk, hier is het regen en windkracht 6, dus tip van de dag ik zou er nog 1 weekje erbij doen.

• 03 November 2014 - 16:33

Jouke:

Klinkt weer heeel vervelend allemaal zeg! Uiteraard weer even Google Earth erbij om te kijken waar jullie over praten. Met name de Sossusvlei e.o. lijkt mij prachtig! Geniet in Swakopmund van de Duitse biertjes!

Groetjes vanuit een grijs Mokum!

• 03 November 2014 - 20:07

Michel H:

Het lijkt of ik de reis weer op nieuw beleef. Het is allemaal zo bekend.
    Ik hoop dat de komende dagen net zo leuk worden. Op na Etosha National Park.

• 04 November 2014 - 21:50

Mirjam:

Roel en Ingrid,

Wat fijn om weer even van jullie te horen, wat een prachtige reis weer. Geniet ervan en hoop snel weer van jullie te vernemen

• 05 November 2014 - 12:58

Joke:

Groetjes van uit Heerhogowaard met slecht zicht dus mistig. Hebben jullie heel fijn geen last van.Ik merk dat jullie weer genieten, Vervelen doe je in ieder geval niet. Blijf gezond. en we horen wel weer hoe fijn je het hebt. proost!

• 07 November 2014 - 23:08

Karin & Ruud:

Springbok?? Dat dronken wel toch altijd in De Ark? Wat een mooie dingen zien jullie weer, kijk uit naar de foto's als jullie terug zijn. Lieve groeten

• 11 November 2014 - 14:37

Ina Van Wijk:

Leuk weer wat van jullie te lezen. Geniet er van en veel plezier.gr. Ina

• 14 November 2014 - 12:28

John:

Veertjes, het is stil aan de overkant ????????????????? we horen het morgen wel.